Charakteristika mateřské školy

ZÁKLADNÍ ŠKOLA  A  MATEŘSKÁ ŠKOLA
Lyčkovo náměstí 6/460, Praha 8-Karlín,186 00
Tel: 221 779 674
Pernerova 29, Praha 8 - Karlín, 186 00
Tel: 222 310 382
Mgr. Jan Korda, ředitel školy
Petra Motyčková, zástupkyně ředitele pro MŠ
Spoluautoři a realizátoři programu:učitelky MŠ Lyčkovo náměstí a Pernerova
Zřizovatel školy: Úřad MČ Praha 8, Zenklova 35,180 48 Praha 8 
 

 

Mateřská škola sídlí v secesní budově Základní školy na Lyčkově náměstí a od ledna 2016 také v budově bývalé ZŠ Pernerova. Mateřská škola je od 1. července 2001 součástí příspěvkové organizace Základní škola a mateřská škola, Praha 8, Lyčkovo náměstí 6. Od září 2016 je celková kapacita MŠ v 6 třídách (2 třídy na Lyčkově náměstí a 4 třídy v Pernerově ulici) 147 dětí. Součástí MŠ je školní kuchyně s jídelnou, která vaří a dováží obědy i pro MŠ v Pernerově ulici.

 

Projekt Zdravá mateřská škola

Naše MŠ směřuje svou každodenní činnost k zařazení do sítě mateřských škol podporujících zdraví.

Naším cílem je získat certifikát a možnost užívat oficiální název a logo – Zdravá mateřská škola.

Nyní jsme ve fázi přípravy projektu „ Zdravá mateřská škola “

 

Filosofie mateřské školy

Od  1.9.2017 MŠ pracuje podle modelového projektu pro podporu zdraví v mateřských školách (Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole).

Hlavní myšlenkou naší MŠ je vytvářet pro děti podnětné a radostné prostředí, ve kterém spolu s rodiči rozvíjíme osobnost každého dítěte s respektem k jeho věkovým i vývojovým zvláštnostem v momentální životní etapě podle zásad zdravého životního stylu.

Stěžejním cílem programu Škola podporující zdraví a jeho kurikula je, aby se děti již od mateřské školy naučily postojům, které spočívají v úctě ke zdraví a praktickým dovednostem chránícím zdraví. Zdraví není jen nepřítomnost nemoci. Je to subjektivní pocit životní pohody, souladu, harmonie, který si uvědomujeme podle míry své zralosti.

Na rozvoj samostatnosti budeme klást velký důraz. V dnešní době, která je velmi uspěchaná a dravá, je nutné vychovat člověka samostatného, schopného se ve společnosti prosadit a uplatnit.

Budeme se snažit při všech činnostech děti k samostatnosti vést. Zaměříme se především na zvládnutí sebeobsluhy, komunikace a posilování sebevědomí dítěte. Děti mají samostatnost při výběru her, činností, samostatná je obsluha při stolování a pitném režimu.

Je důležité, aby kroky, které děláme, byly v součinnosti s rodinou.

 

Dlouhodobé záměry rozvoje:

 Vytvářet v MŠ prostředí pohody prostřednictvím vzájemné spolupráce, součinnosti, empatie, komunikace dítě- dítě, dítě – dospělý, dospělý – dítě, dospělý – dospělý. Rozvíjet partnerské vztahy s rodiči na základě vzájemné důvěry, tolerance, respektu, otevřenosti a informovanosti. Vést děti ke zdravému životnímu stylu, k vědomí osobní odpovědnosti za vlastní zdraví i za stav svého nejbližšího okolí. Zlepšovat tělesnou zdatnost a rozvíjet pohybové schopnosti.

 

PRINCIPY

1. Respekt k přirozeným lidským potřebám jedince

2. Rozvíjení komunikace a spolupráce

ZÁSADY

1. Učitelka podporují zdraví

2. Věkově smíšené třídy

3. Rytmický řád života a dne

4. Tělesná pohoda a volný pohyb

5. Zdravá výživa

6. Spontánní hra

7. Podnětné a věcné prostředí

8. Bezpečné sociální prostředí

9. Participativní a týmové řízení

10. Partnerské vztahy s rodiči

11. Spolupráce ZŠ a MŠ

12. Začlenění MŠ do života obce

 

OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ V PODPOŘE ZDRAVÍ V MŠ - PLÁNOVÁNÍ

1. Biologická oblast

- lidské tělo a aktivní pohyb

- sebeobsluha

- zdravá výživa

- bezpečnost a ochrana zdraví

2. Psychologická oblast

- poznávání

- prožívání

- sebepojetí (emoce)

3. Interpersonální oblast

- respekt a tolerance

- komunikace

- spolupráce

4. Sociálně - kulturní oblast

- rodina a domov

- škola mateřská a základní

- obec a země

5. Environmentální oblast

- souvislosti

- vývoj a změna

- rozmanitost

- ovlivňování člověka

 

RITUÁLY, KTERÉ VYUŽÍVÁME BĚHEM ŠKOLNÍHO ROKU

 

Interakční rituál

-        při příchodu a odchodu ze školky se zdravíme podáním ruky, podporujeme oční kontakt

       dítě – učitel

-        ve třídě se všichni oslovujeme jménem, včetně třídních učitelek (navzájem si tykáme)

 

Sezónně podmíněné rituály

-        narozeninové oslavy dětí

-        podzimní drakiáda

-        Památka zesnulých – dušičky

-        Svatý Martin

-        Mikulášská nadílka

-        vázání adventních věnců

-        vánoční trhy

-        zdobení vánočního stromu na třídě s rodiči a společné rozsvícení vánočního stromu

-        Masopust

-        oslava dne rodiny, matek a otců

 

Přechodové rituály

-        pasování předškoláků

-        rozloučení s předškoláky

 

Rituál – starý jako lidstvo samo (Robert Fulghum – Od začátku do konce)

 

„ Od začátku dokonce nám životní rituály utvářejí každou hodinu, den, rok.

Podle rituálů žijeme všichni:

Rituály jsou obrazce smysluplných činů, které neustále opakujeme.

jestliže o svých krocích přemýšlíme, určitě si těch rituálních obrazců všimnete.

Když si jich všimnete, možná pochopíte.

Když je pochopíte, snad je dokážete obohatit.

Tím své životní zvyky posvětíte.“

Kalendář akcí

Úterý 21.11.2017
Středa 22.11.2017
Čtvrtek 23.11.2017
Pátek 24.11.2017

Solná jeskyně - předškoláci

09:00 - 11:00 (Myšky)
Sobota 25.11.2017
Neděle 26.11.2017
Pondělí 27.11.2017

Joga

08:30 - 09:00 (Krtci)
Všechny akce >